ROZMIAR MA ZNACZENIE!

Kask jest najważniejszym elementem wyposażenia motocyklu, nie tylko dlatego, że jest wymagany przez przepisy prawne, lecz przede wszystkim dlatego, ze w razie wypadku ochroni głowę przed poważnymi obrażeniami. Należy się więc upewnić, że kask, który nosisz, pasuje perfekcyjnie. Jeśli jest on zbyt mały, to będzie oczywiście niewygodny, a jeśli zbyt duży – to nie zapewni odpowiedniej ochrony, łatwo spadnie, w razie gdyby nastąpił jakiś wypadek czy zderzenie.

Pierwszym krokiem do kupna perfekcyjnego kasku jest zmierzenie głowy za pomocą taśmy mierniczej czy nawet kawałka sznurka. Taśma powinna luźno otaczać głowę tuż na brwiami i uszami, czyli tam, gdzie średnica głowy jest największa. Wynik w centymetrach lub calach należy sprawdzić w tabeli rozmiarów danego kasku – jak na przykład w przejrzystej tabeli dla kasku Icon Alliance GT Primary Hiviz. Jeśli nigdy wcześniej nie zakładałeś kasku motocyklowego, musisz pamiętać o kilku zasadach ułatwiających życie – nie jest to takie proste, jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Kask trzeba przytrzymać za pasek, który zapina się pod brodą, tak by kask był do góry nogami, z osłoną przodem do naszej twarzy, następnie przytrzymać palcami pasek i wsunąć kask na głowę. Założony kask powinien być dobrze dopasowany do głowy. Zwrócić uwagę należy, czy nie ma przerw między podkładkami, i czy bezpośrednio dotykają one policzków. Oczywiście, po pewnym czasie użytkowania wkładki i wyściółka dopasują się do kształtu głowy, więc na początku powinny być lekko ciasne, ale nie aż tak, by obcierać skórę – odpowiednia ochrona musi być też powiązana z komfortem. Skontrolować trzeba obszar wokół skroni i czubka głowy oraz miejsce na spodzie kasku, gdzie dolny odcinek styka się z szyją. Jeśli kask nie jest tu dopasowany, to będzie się przesuwał i opadała na oczy. – dlatego trzeba celować w dobrze wyprofilowane kaski, jak Icon Alliance Dark. Kask oczywiście nie może się przesuwać, a sprawdzić to można trzymając go mocno w obu dłoniach i próbując przekręcić w prawą i lewą stronę. Kask nie powinien takiej sytuacji drgnąć. Ten sprawdzian wydawać się może trochę niewygodny, ale jest konieczny, by sprawdzić poprawność ułożenia kasku. Potem trzeba zająć się też paskiem, zapiąć go ciasno pod brodą i dwiema ręki próbować zdjąć kask, ciągnąc go za dolną krawędź od strony karku. Jeśli kask zsuwa się z głowy całkowicie, lub nawet jest tego liski, oznacza to, że jest zbyt duży. Ostatnią próbą, którą kask musi przejść, jest jego zdejmowanie. Jeśli na policzkach lub czole pojawiają się zaczerwienia lub otarcia, może to sugerować, że kask jest zbyt ciasny. Można tego nie zauważyć przy krótszym okresie użytkowania, ale przy dłuższej jeździe z pewnością zrobi się irytujące. Rozwiązaniem mogą być dobre, dopasowujące się do kształtu twarzy wyściółki – jak w przypadku kasku Icon Airframe Pro Flash Bang, w którym pięcioelementowa pochłaniająca wilgoć wyściółka pozwala na stworzenie aż 27 kombinacji montażu, perfekcyjnie dostosowując się dla kształtu głowy.

Dodaj komentarz