Kaski są tym elementem motocyklowego wyposażenia, który ma nas chronić przed różnymi mogącymi uderzyć w nas przedmiotami, a także – co może się zdarzyć i pewnie się zdarzy – przed zderzeniem z asfaltem. Wydaje się, że kask jest prostą, nieskomplikowaną machinerią – co może się w końcu kryć w okrągłej skorupie wyposażonej w szybkę, choćby nawet i tak niezwykłej i rzucającej się w oczy jak na przykład kask Icon Airframe Pro Barong? Lecz i kaski mają swoje tajemnice, skrywane głęboko w wyściółce i je także, jak każdą dziedzinę życia, dotknął postęp technologiczny, coś, co może umyka oczom, lecz jest niezbędne, żeby stworzyć najlepszy, nowoczesny kask.
Pierwszą rzeczą, którą kupuje się mając trochę rozsądku i planując zostać ulicznym jeźdźcem, jest kask. Stworzony jest on czegoś więcej niż tylko ochrona w razie wypadku (chociaż to główna i najważniejsza funkcja). Dobry kask uchroni również przed trudnymi warunkami atmosferycznymi: wiatrem, deszczem, śniegiem, pryskającym żwirem, kamykami i hałasem; zapobiega przewianiu i w konsekwencji bólom ucha; a wiele współczesnych, nowoczesnych „garnków” może nawet odtwarzać muzykę lub wyposażone są w nawigację GPS.
Zacznijmy od uproszczonej budowy kasku, składającej się w zasadzie z trzech elementów: twardej warstwy zewnętrznej, zwanej skorupą, miękkiej wyściółki, wykonanej zazwyczaj z ekspandowanego polistyrenu lub polipropylenu) oraz pewnego rodzaju wiązania, który utrzymuje całość na głowie – jak na przykład wygodne i sprawdzone zapięcie typu DD kasku Icon Alliance GT Rubatone. Zgodnie z regułami postępu technicznego, większość współczesnych kasków zapewnia lepszą ochronę w porównaniu do swoich poprzedników, nawet tych tak niedawnych, jak sprzed 10 lat. W ostatnich latach pojawiło się bowiem wiele usprawnień i ulepszeń, które sprawiają, że kaski są po prostu bezpieczniejsze i bardziej funkcjonalne. Zaczęto używać nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie materiałów, jak włókno szklane i węglowe (np. kask Icon Variant Construct), ulepszonych optycznych sztuczek i nowinek w osłonach twarzy oraz nowych mechanizmów bezpieczeństwa. Kaski są dziś najczęściej projektowane komputerowo, a nawet drukowane w technice 3D i w takiej formie poddawane testom, co rzecz jasna przyspiesza cały proces produkcyjny.
Na samym szczycie listy wymagań tworzonej przez każdego motocyklisty w stosunku do własnego kasku, powinny znaleźć się kwestie bezpieczeństwa, zaraz potem dopasowanie, komfort, cena, typ kasku. Bezpieczeństwo to kwestia, w której nie idzie się na żadne kompromisy. Przecież tu chodzi o Twoją własną głowę! Kask musi co najmniej spełniać wymogi bezpieczeństwa, w Stanach Zjednoczonych określane wg norm DOT – Department of Transprtation, w Europie – ECE – Europejskiej Komisji Gospodarczej. Kaski spełniające normy DOT/ECE są bezpieczne I dopuszczone do użytku na drogach, jak kask Icon Airframe Pro Deployed, spełniający normy ECE 22-05.